tisdag 20 september 2011

språkligt

åh, jag är en sucker för dialekter, språk och brytningar.
jag vet att det finns multiidioter som hatar när människor bryter på olika språk för att de tror att de inte förstår vad den andre säger.
jag vet även att de inte är något att bry sig om, därför låter jag bli.

jag älskar det engelska språket med alla olika sorters dialekter och accenter.
ta hit en skotte och jag faller pladask.
även om han skulle vara blek, rödhårig och ha helt galen tandstatus.
eller en new yorker.
eller varför inte någon från boston.
så gott som alla svenskar kan engelska men jag undrar hur många som inser hur vackert språk det verkligen är?
adore.
mitt absoluta favoritord.


sedan har vi italiano.
my god.
lägg till lite pasta, rödvin och hetsiga viftningar med händerna och jag är din.

tyska.
det är så hårt och brutalt att jag svimmar lite grann och verkligenverkligen önskar att jag hade läst det på högstadiet som alla mina förnuftiga klasskompisar.
jag vet att det inte finns så många som delar min åsikt och många stirrar på mig när jag säger det.
men jag tycker tyska är vackert.
tyska är sexigt.

sedan har jag en stor förkärlek till de som bryter på ryska.
det är egentligen inte det att jag tycker ryska är speciellt vackert, det är brytningen många ryssar har när de talar ett annat språk som jag tycker är så galet snygg.


och nu min senaste favorit,
kroatiska.
jag har några personer i min direkta vardag som är från kroatien och DAMN,
vad de pratar coolt!
jag önskar nästan att jag var från zagreb.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar