onsdag 15 december 2010

öereberoe

något jag tycker är fascinerande är dialekter.
eller rättare sagt, hur folk hela tiden skall härma olika dialekter.
om någon frågar mig var jag bor och jag säger göteborg så får jag ofta ett glatt, jag-jobbar-på-varvet-och-är-en-go-gubbe-GÖTTEBORRRG!
men hallå.
eller så säger de gött mos.

var kommer du ifrån?
norge.
åh, norGe! akkurat!!

var kommer du ifrån?
västerås.
haha, västeråese (extremt gnälligt)

var kommer du ifrån?
värmland.
det här kan jag inte skriva så man fattar dialekten men de flesta säger:
karlstad.
på dialekt.

vadå, varför måste man säga just karlstad när nån säger att de är från värmland?
fast jag skall inte säga nåt egentligen för jag gör likadant.
så fort någon säger att de är från örebro så sätter jag fart...jösses.
öereberoe.
jag tror inte folk förstår hur många e det egentligen är i örebro.
och det måste gnällas, nästan krystas fram.

så, jag klagar inte, jag fascineras.
och undrar stilla varför man gör såhär.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar