måndag 13 december 2010

when in scandinavia...

korven sover, mannen är i skolan och jag dricker kaffe.
kollar runt på nätet efter fina snöflingor jag kan virka. skulle vilja fylla ett helt fönster och inser att jag har både för få fönster och för många katter med alldeles för långa armar och klor...de är lite klåfingriga.

det är ju lucia idag!
shit, det kom jag på nu.
alltså måste hemmet färdigpyntas, det måste lagas julgodis och ikväll måste vi dricka glögg och käka pepparkakor. är det bara i sverige man dricker glögg? jag vet att man dricker nåt i tyskland som heter glüwein men det är väl inte samma sak? finns det glögg i danmark och norge och om det gör det, smakar den likadant som i sverige?
gud, vad jag blev intresserad av detta nu.
googlar...
...och kommer fram till:

INTRESSANT, sade räven.

in scandinavia we have "glögg-parties", minsann.
man lär sig något nytt varje dag.
nu skall jag googla på pepparkaka och se vart det leder!








2 kommentarer:

Anonym sa...

....ja, trevlig Lucia, jag tar en lussebulle till kaffet, och jag kan intyga att man både i Norge og Danmark drikker glögg, men att man i Dk äter æbleskiver till.....mmmmmm smask

fru julia sa...

haha, ja jag har googlat mig fram till det nu! väldigt fascinerande det här...har också googlat fram att janssons frestelse heter just "janssons temptation" på engelska. jag tycker det låter alldeles fruktansvärt osmakligt! jag tänker bara på snuskgubbar när jag hör det...

Skicka en kommentar